خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/22 - 17:29
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
درخشان در دیدار با سفیر هند:

ایران خواهان تعامل موثر و ارتقاء روابط با جمهوری هند است

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان تعامل موثر و ارتقاء روابط با جمهوری هند است؛ از این رو علاقمند هستیم ارتباطات را گسترش دهیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رودرا گائوراو شرست سفیر جدید هند در ایران امروز (دوشنبه 22آبان ماه) با عبدالناصردرخشان رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند دیدار و گفت‌وگو کرد.



عبدالناصر درخشان در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه تمدنی و روابط دو کشور و تاثیرگذاری هند در معادلات بین‌المللی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان تعامل موثر و ارتقاء روابط با جمهوری هند است؛ از این رو علاقمند هستیم ارتباطات را گسترش دهیم.



رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و هند به تفاوت‌های ساختاری میان پارلمان‌های دو کشور اشاره کرد و افزود: امیدوارم گروه دوستی پارلمانی هند و ایران در پارلمان جمهوری هند نیز تشکیل شود تا بتوانیم از ظرفیتی که مورد غفلت واقع شده، با دیپلماسی پارلمانی در جهت پیشبرد اهداف مشترک به نحو مطلوب استفاده کنیم.



نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس از بندر چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای مورد بحث بین ایران و هند یاد کرد و ادامه داد: این بندر از لحاظ جغرافیایی منطقه مهمی است که می‌تواند هند را به اروپا، آسیای میانه و افغانستان متصل کند؛ لذا امیدواریم ایرادات تکمیل این پروژه عظیم که آن را با کندی مواجه کرده، مرتفع شود و به زودی شاهد بهره‌مندی مردم منطقه سیستان و بلوچستان از موهبت‌های بی شمار این بندر باشیم.



وی از همکاری هند با ایران در سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی نظیر سازمان شانگهای قدردانی کرد و یادآور شد: جمهوری هند در به ثمر رسیدن عضویت ایران در گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور موسوم به بریکس همراهی خوبی با ایران داشت و امیدواریم به زودی شاهد سفر رئیس پارلمان هند به جمهوری اسلامی ایران باشیم.



درخشان در پایان ضمن دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین بیان کرد: از هند به عنوان یک کشور آزاده انتظار داریم در کنار مظلومان بایستد و صدایش، صدای دفاع از مظلومان باشد و امیدواریم همه آزادیخواهان دنیا در مسیری گام بردارند که ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی ‌حفظ شود و این جنایات رژیم صهیونیستی هر چه زودتر متوقف شود.



همچنین رودرا گائوراو شرست سفیر جدید هند در ایران نیز ضمن تشکر از استقبال گرم رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و هند گفت: مایه افتخار بنده است که در اولین دیدارم از مجلس شورای اسلامی با رئیس گروه دوستی ملاقات می‌کنم.



وی بیان کرد: روابط مردم دو کشور به هزاران سال پیش باز می‌گردد و هیچ فرهنگی به اندازه فرهنگ ایرانی و زبان فارسی بر روی فرهنگ مردم هند تاثیر نداشته است و این تاثیر را در زبان، پوشش و معماری هند به طور واضح و گویا شاهد هستیم.



سفیر هند در پایان این نشست گفت: با وجود همکاری‌های تنگاتنگ میان ایران و هند هیچ نقطه اختلاف و موضوع بحث برانگیزی میان دو کشور وجود ندارد و چالش دیپلمات‌های دو کشور این است که تفاهم سیاسی میان دو کشور را در حوزه‌های دیگر چگونه بسط دهند./



پایان پیام

  • کد خبر : 371443
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار